BiznesRynek

Commerce Transformation Days 2022 – przewidywane zmiany, szanse i wyzwania w handlu

Ponad 160 ekspertów i praktyków zajmujących się transformacją cyfrową uczestniczyło w 7. edycji międzynarodowej konferencji Commerce Transformation Days (CTD), która w dniach 22-23 września odbyła się we Wrocławiu. Na scenie głównej i w salach warsztatowych, w ramach 6 bloków tematycznych – commerce transformation, digital sales, scalable operations, data & AI, cloud & cybersecurity oraz society & organization – wystąpiło łącznie 44 ekspertów. Uczestnicy wydarzenia dyskutowali o szansach i zagrożeniach dla branży commerce.

Commerce Transformation Days 2022 – przewidywane zmiany, szanse i wyzwania w handlu

Obserwując rynek i wyzwania, które stoją przed sektorem handlu, Unity Group – organizator eventu – zdecydowało, że hasłem przewodnim 7. edycji Commerce Transformation Days będzie „Transformacja handlu w erze dynamicznych zmian. Jak przygotować się na nieprzewidywalne?”.

“Od kilku lat rzeczywistość, w której funkcjonujemy, jest coraz bardziej złożona. Mamy do czynienia z silną zmiennością na rynku, z którą przedsiębiorcy muszą sobie radzić. Choć przyszłości nie da się przewidzieć, to biznes stara się właściwe i szybko reagować na zmiany. Od tego zależy jego funkcjonowanie, zdolność do konkurowania i rozwoju. Ważnym elementem w tym procesie jest odpowiednie planowanie oraz wymiana doświadczeń. Organizując konferencję Commerce Transformation Days, chcieliśmy stworzyć platformę, dzięki której eksperci i najważniejsi liderzy rynku otwarcie mogliby rozmawiać o szansach i zagrożeniach przyszłości. Ten cel osiągnęliśmy i to nas motywuje do dalszego podnoszenia poprzeczki, zarówno w zakresie merytoryki, jak i aspektu networkingowego tego wydarzenia w przyszłorocznej edycji” – skomentował Grzegorz Kuczyński, prezes zarządu w Unity Group.

Zwinne działanie i umiejętne zarządzanie ryzykiem

Niezależnie od reprezentowanego segmentu rynku, firmy powinny przygotować się na obecne i nadchodzące zmiany w ich otoczeniu. Z tym tematem na samym początku konferencji zmierzył się Paweł Motyl, ekspert w zakresie przywództwa i podejmowania decyzji, pasjonat zaawansowanych technologii oraz ich wpływu na strategie konkurowania firm oraz efektywność zespołów i liderów, który był Key Note speakerem tegorocznej edycji CTD. W swoim wystąpieniu przekonywał, że receptą na wygrywanie w warunkach nieprzewidywalności jest połączenie zwinności w działaniu ze znakomitym zarządzaniem ryzykiem. Wymaga to jednak najwyższej jakości przywództwa na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej, znakomitej pracy zespołowej i komunikacji, motywowania siebie oraz innych w przechodzeniu przez momenty kryzysowe oraz samoświadomości dotyczącej zmieniającego się paradygmatu efektywności osobistej.

Przeczytaj również
Cisco Live: Przyszłość to zarządzanie IT w chmurze

Z kolei Izabela Franke, ekspertka w obszarze Customer Experience z PwC Poland, zwracała uwagę, iż w tych zmiennych czasach zagubieni czują się też konsumenci. W swojej prezentacji podkreślała, że na sprzedawcach i marketerach ciąży duża odpowiedzialność, by w warunkach przeładowania przekazami marketingowymi i przy braku odpowiedniej wiedzy, wesprzeć konsumentów w budowaniu właściwych postaw w czasie zakupów. Współcześni kupujący bowiem, pozostawieni sami sobie, często zachowują się nielogicznie i nieracjonalnie.

Przyszłość e-commerce to spersonalizowane rekomendacje oparte o AI

Podczas wydarzenia eksperci niejednokrotnie wskazywali na największe wyzwania stojące aktualnie przed branżą e-commerce. Są to m.in. optymalizacja konwersji i automatyzacja.

“Dostrzegam obecnie dwa najważniejsze obszary dla e-commerce; pierwszy to CRO, czyli optymalizacja konwersji. Ze względu na ciężką sytuację na rynku i zwiększony nacisk na maksymalizację wyniku z pozyskanego ruchu, zaobserwujemy szersze podejście do optymalizowania wszystkich punktów styku klienta z biznesem” – powiedział Marek Prudel, dyrektor e-commerce w Militaria.pl podczas panelu dyskusyjnego. “Drugi obszar to automatyzacja, również ta usprawniająca komunikację z klientem. Na popularności zyskają nie tylko chatboty, ale i budowanie zautomatyzowanych scenariuszy, które mają doprowadzić nie tylko do pierwszej, ale i powtórnej sprzedaży. Co ważne, sprzedający znów kładą duży nacisk na budowanie lojalności wobec marki i przez najbliższe lata to się nie zmieni” – dodał

W trakcie dyskusji zastanawiano się również, czy obserwujemy powolny schyłek tradycyjnego handlu i początek dominacji e-commerce. Okazuje się, że obydwa kanały sprzedaży bardzo dobrze się sprawdzają, gdy funkcjonują razem. Pogląd o wciąż silnym tradycyjnym handlu wyraził m.in. Michał Przybysz, Chief Digital Officera i dyr. e-commerce w Super-Pharm. “Retail bardzo się zmienia, ale wbrew wielu przewidywaniom jeszcze sprzed pandemii sklepy stacjonarne nie odchodzą do lamusa. Znaczenie sprzedaży online cały czas rośnie, ale widzimy, że po lockdownach kupujący wracają do sklepów stacjonarnych. W postpandemicznej rzeczywistości omnichannel niezmiennie zyskuje na znaczeniu. To główny element, który pozostał nam po pandemii i zostanie z nami na dłużej. W ten sposób realizujemy oczekiwania klientów, którzy doceniają obsługę na najwyższym poziomie we wszystkich kanałach sprzedaży” – podkreślił.

Przeczytaj również
Chcesz zwiększyć zyski? Spójrz na dane z perspektywy ekonomisty

Patrząc w przyszłość, uczestnicy konferencji wskazali, że jednym z kluczowych kierunków do konkurowania na rynku jest obecnie bezpieczna migracja do chmury, ale też data science i właściwie rozpoznanie i wykorzystanie potencjału sztucznej inteligencji jako rozwiązania wspierającego handel detaliczny. O tym, jak wykorzystać AI, by przełożyło się na wzrost poziomu dochodów e-sklepów i satysfakcji klientów i miało zastosowanie na szeroką skalę, opowiadała Maria Parysz, CEO LogicAI Solutions: “Przyszłością e-commerce są spersonalizowane rekomendacje zakupowe oparte na sztucznej inteligencji. Obecnie wciąż pozostają rzadkością wśród sklepów internetowych w Polsce i na świecie, dlatego stawiamy sobie za cel edukację firm i klientów na temat natychmiastowych, etycznych i zrównoważonych rekomendacji. Ich wdrożenie nie musi być kosztowne” – przekonywała.

Jak będzie wyglądał handel w 2050 roku?

Jednym z głównych tematów zarówno na scenie głównej, jak i w salach warsztatowych oraz podczas networkingu był temat poświęcony przyszłym trendom kształtującym handel w dłuższej perspektywie. W dyskusji panelowej pt. „Handel w roku 2050 – spojrzenie w przyszłość” z udziałem międzynarodowych ekspertów z Bundesverband Onlinehandel e.V., Carrefour Italia i Breuninger zastanawiano się przede wszystkim nad tym, jak będą wyglądały zakupy w połowie XXI wieku. Paneliści sformułowali inspirującą wizję handlu przyszłości, według której handel stanie się jeszcze bardziej wirtualny niż teraz, a kupowanie nie będzie już procesem angażującym konsumenta na każdym jego etapie. Będziemy również świadkami dalszego, coraz wyraźniejszego odchodzenia od potrzeby posiadania i zwracania się ku modelowi subskrypcyjnemu czy wynajmowaniu dóbr, a nawet w stronę własnej produkcji (dzięki domowym drukarkom 3D).

Przeczytaj również
Izba Gospodarki Elektronicznej i Microsoft razem dla omnicommerce

Jeden z ekspertów sformułował wniosek, że w wielu sektorach handlu na znaczeniu zyskają produkty trwałe, zrównoważone względem tanich i nietrwałych (np. fast fashion), a coraz większą rolę w decyzjach zakupowych odgrywać będzie etyka i kwestie światopoglądowe (np. szukanie substytutów mięsa). W wizji przyszłości handlu zabrakło miejsca dla gotówki, która zdaniem panelistów zostanie całkowicie wyparta przez wygodne i elastyczne formy płatności elektronicznych. Jednocześnie wszyscy uczestnicy panelu zgodzili się, że ekologia i sustainability to będzie główny trend, który będzie znacząco wpływał na handel w 2050 roku.

Konferencję CTD objęto Patronatem Honorowym Prezydenta Wrocławia.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.