Artykuł z magazynu ITwizExecutive ViewPointCIOPolecane tematy

Oferujemy unikalne usługi w przejrzysty sposób
EVP

Executive ViewPoint
O roli polskiego centrum danych, globalnych inwestycjach, unikalnych usługach chmurowych, a także rozwiązaniach cloud computing dla dużych firm i korporacji mówi Robert Paszkiewicz, dyrektor sprzedaży w polskim oddziale OVH.

Oferujemy unikalne usługi w przejrzysty sposób<br><span class=sponsorowany> EVP</span>

Dajemy możliwość budowania bezpośrednich, indywidualnych połączeń pomiędzy serwerami lub usługami chmurowymi w sposób pozwalający tworzyć środowiska hybrydowe między różnymi centrami danych zlokalizowanymi nawet na różnych kontynentach. Tego typu sieć prywatna zbudowana jest na w pełni odrębnej infrastrukturze. Możliwe jest więc np. budowanie połączeń między serwerem aplikacyjnym a bazodanowym bez wykorzystania sieci zewnętrznej. To z kolei ma duże znaczenie, jeśli mówimy o wdrożeniach systemów do analizy Big Data czy o rozwiązaniach sztucznej inteligencji.

OVH inwestuje w rozwój w skali globalnej, ale to polski oddział był pierwszym, który został założony poza Francją. Dlaczego?

Uruchomienie oddziału OVH we Wrocławiu wynikało z różnych przesłanek. Można tu zaznaczyć, że założyciel OVH pochodzi z Polski. Jednak mocną stroną polskiego rynku są zarówno kompetencje, jak i jego duża dynamika. O tym, że była to właściwa decyzja świadczy fakt, że 12 lat później to w Polsce, jako drugim kraju w Europie – po macierzystej Francji – uruchomiliśmy nowe centrum danych OVH. Nasze lokalne centrum danych ma szansę stać się fundamentem rozwoju OVH na rynku wschodnioeuropejskim i umocnić pozycję w Europie Zachodniej. We Wrocławiu stale rozwijamy też nasz zespół badawczo-rozwojowy. Dzięki temu mamy skróconą drogę komunikacji z inżynierami zaangażowanymi w rozwój najnowszych usług OVH. Co ważne, jesteśmy firmą europejską, więc oferta OVH w sposób naturalny spełnia kryteria regulacji RODO.

Co można powiedzieć dziś o globalnej infrastrukturze OVH?

W Europie mamy centra danych we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech i oczywiście w Polsce. Niebawem uruchomione zostaną też data center w Hiszpanii i we Włoszech. W skali świata natomiast dysponujemy 27 ośrodkami przetwarzania danych. Ambitne plany – 50 data center OVH na świecie do 2020 roku – mają na celu m.in. przybliżenie naszych usług do klientów. Rynek się zmienia. Użytkownicy chcą wykorzystywać coraz szybsze łącza do internetu i minimalizować opóźnienia w transmisji danych. Ma to duże znaczenie w sektorze finansowym. Aby pogodzić te oczekiwania, niezbędne jest używanie infrastruktury centrum danych, która będzie zlokalizowana w danym regionie. Nie bez znaczenia jest także georedundancja, czyli rozlokowanie danych w różnych krajach czy nawet na różnych kontynentach, aby zwiększyć jeszcze bardziej swoje bezpieczeństwo.

Korzystając z okazji, nie mogę nie zapytać o wydarzenia, jakie miały miejsce 9 listopada. Jakie wnioski udało się na dziś wyciągnąć?

Faktycznie, ze względu na incydenty w dwóch naszych centrach danych we Francji, część usług naszych klientów była niedostępna. Sytuacja ta pokazała jednak kolejny raz, jak transparentną organizacją jest OVH. W komunikacji na Twitterze oraz systemie travaux.ovh. net informowaliśmy na bieżąco o rozwoju wydarzeń, a szczegółowe opisy, w tym „post mortem”, wyjaśniały wszelkie przyczyny oraz prezentowały plany zmian, by nigdy więcej podobne zdarzenia nie miały miejsca. Korzystając z infrastruktury IT, warto pamiętać, że nieprzewidziane sytuacje się zdarzają. Pamiętam Blackout w Szczecinie, pamiętam pożar Mostu Łazienkowskiego. Dlatego lekcją z tej sytuacji jest tworzenie rozwiązań redundantnych. Wielu naszych klientów nie odczuło skutków niedostępności, gdyż ich usługi były ulokowane w różnych centrach danych i w takim wypadku korzystali oni z dodatkowych ośrodków. Dziś również wielu klientów rozmawia z nami o planach Disaster Recovery. Dobrze, że potrafimy wyciągać słuszne wnioski i wspólnie lepiej przygotować się na inne, nieprzewidziane zdarzenia.

Jakiego rodzaju usługi oferuje obecnie OVH?

Jest to bardzo szeroki zakres rozwiązań – od usług dla osób fizycznych, czyli przykładowo prostego, współdzielonego hostingu oraz obsługi domen, przez wirtualne serwery prywatne VPS i serwery dedykowane, po chmurę prywatną i publiczną. Oprócz tego oferujemy produkty m.in. Microsoftu (Exchange, Office365). Nasze rozwiązania budujemy na bazie technologii znanych firm, takich jak VMware, Intel czy OpenStack. Sprawia to, że praktycznie każdy, kto korzysta z infrastruktury IT, czy to tworząc prostą stronę internetową, czy portal z milionami odwiedzin, jest w grupie docelowej OVH.

Na polskim rynku obserwujemy zdecydowany wzrost zainteresowania usługami chmurowymi, zarówno w obszarze chmury prywatnej, jak i publicznej. Firmy składające nam zapytania są świadome, że nie opłaca się kupować własnej infrastruktury IT na potrzeby pojedynczych lub krótkookresowych projektów – zwłaszcza że dostępność i możliwość skonfigurowania gotowych usług jest coraz większa.

Dla podmiotów zajmujących się bitcoinem czy technologią blockchain, a także dla sektora gier ciekawe mogą okazać się np. nasze usługi oparte na wykorzystaniu mocy obliczeniowej układów GPU. Mamy wręcz dedykowane rozwiązania wspierające ochronę i zapewnienie dostępności platform dla graczy w ramach serwerów GAME. Inny przykład, to usługi wirtualnego pulpitu pozwalające np. grafikom na zastosowanie potężnej mocy obliczeniowej bez konieczności kupowania potrzebnych jedynie okresowo zasobów.

Wiele profilowanych rozwiązań zapewniamy również w warstwie sieciowej. Przykładowo, w ramach usługi vRack dajemy możliwość budowania bezpośrednich, indywidualnych połączeń pomiędzy serwerami lub usługami chmurowymi w sposób pozwalający tworzyć środowiska hybrydowe między różnymi centrami danych zlokalizowanymi nawet na różnych kontynentach. Tego typu sieć prywatna zbudowana jest na w pełni odrębnej infrastrukturze. Możliwe jest więc np. budowanie połączeń między serwerem aplikacyjnym a bazodanowym bez wykorzystania sieci zewnętrznej. To z kolei ma duże znaczenie, jeśli mówimy o wdrożeniach systemów do analizy Big Data czy o rozwiązaniach sztucznej inteligencji.

Na jakie atuty oferty OVH warto zwrócić uwagę?

Jednym z atutów OVH jest bogaty pakiet usług dodatkowych zawartych w cenie usługi. Zapewniamy np. autorski system ochrony przeciw atakom DDoS, składający się z 4 etapów zarządzania atakiem. Jego funkcjonalność obejmuje wszystkie nasze serwery i wszystkich użytkowników. Nadmiarowa przepustowość łączy pozwala dodatkowo zmniejszyć ryzyko związane z tego typu atakami. Intensywnie inwestujemy też w infrastrukturę i łącza telekomunikacyjne.
Nie limitujemy dzięki temu ilości danych, jakie klienci przesyłają za pośrednictwem naszej infrastruktury, zarówno na poziomie łączy zewnętrznych, jak i wewnętrznej sieci centrum danych. Oznacza to, że zapewniamy określoną w umowie przepustowość, z której można korzystać bez ograniczeń. Takie podejście wynika z naszej polityki cenowej. W zależności od usługi naliczamy opłaty w cyklach miesięcznych i/lub godzinowych. Klienci nie ponoszą kosztów związanych z uruchomieniem usług, a formalności ograniczamy do minimum. Wyróżnia nas również pełna przejrzystość biznesowa – ceny usług publikujemy w naszym serwisie.

OVH – także na polskim rynku – chce zachęcić do współpracy duże firmy i korporacje…

Obserwujemy, że procesy decyzyjne i zakupowe w obszarze infrastruktury IT ulegają zmianom. O ile jeszcze kilka lat temu tego rodzaju decyzje były zarezerwowane dla specjalistów technicznych, o tyle dziś coraz większą rolę odgrywają osoby biznesowe. Coraz częściej zdarza się też, że najwyższe stanowiska kierownicze obejmują decydenci, którzy na usługi IT patrzą przez pryzmat efektywności i optymalizacji kosztów.

Przez ostatnie dwa lata udało nam się wykonać wiele ważnych zmian w aspektach biznesowych, m.in.: stworzyliśmy dedykowany dział sprzedaży, zintensyfikowaliśmy swoją obecność na wydarzeniach branżowych oraz biznesowych, zreorganizowaliśmy nasz dział wsparcia klienta, w tym uruchomiliśmy dedykowany zespół do pomocy klientom kluczowym, co pozwoliło nam na nawiązanie dużo bliższych relacji z naszymi klientami. Zaowocowało to także jeszcze lepszym postrzeganiem firmy na rynku – nasi klienci wiedzą o naszych możliwościach (np. skala działania, którą potwierdza 300 000 fizycznie działających serwerów w naszych centrach danych) i ufając nam, powierzają coraz większe części zasobów IT.

Co ważne, nasze usługi świadczone w modelu chmury prywatnej mają certyfikację PCI DSS, która poświadcza możliwość procesowania danych kartowych. Jest to bezpieczny, ustandaryzowany produkt, którego możliwości przemawiają do klientów z sektora finansowego. To jednocześnie usługa oparta na technologii VMware. Nie bez powodu jesteśmy obecnie jednym z największych partnerów VMware na świecie.

Porozmawiajmy jeszcze o planach. Niebawem w ofercie OVH mają się pojawić usługi związane z przetwarzaniem Big Data przy zastosowaniu sztucznej inteligencji. Skąd ten kierunek?

Mam wrażenie, że większość firm nauczyła się już, że dane należy kolekcjonować, ale w dalszym ciągu ich nie przetwarza i nie do końca potrafi przełożyć zgromadzonych informacji na korzyści biznesowe. Stąd nasza nowa oferta, którą kierujemy głównie do średnich i dużych organizacji. Dajemy gotowe rozwiązanie pozwalające gromadzić, przetwarzać i analizować dane. Wychodząc poza nasz typowy obszar działalności, dokładamy też aspekt konsultingowy. Sprawdzamy, jakie dane, modele analityczne i usługi zastosować, aby osiągnąć założone przez klienta cele. Zapewniamy również unikalne rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, które pozwalają monitorować i automatyzować działanie modeli analitycznych.

Artykuł ukazał się na łamach Raportu ITwiz: Usługi Cloud Computing i Data Center. Szczegóły dotyczące wydania wraz z formularzem dla osób zainteresowanych zakupem publikacji dostępne są na stronie: itwiz.pl/kiosk
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *