Biznes

Jak sztuczna inteligencja wpływa na rynek e-commerce?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie internetowym jest obecnie jednym z najgorętszych trendów. To głównie efekt ChatGPT, którego okrzyknięto przełomowym narzędziem zmieniającym zasady tworzenia treści. Według badań Tidio, aplikacji opartej na czatbocie, rynek cyfrowych asystentów ma w 2023 roku wzrosnąć o ponad 994 mln dol. Apetyt na sztuczną inteligencję zaostrzają dodatkowo programy do tworzenia grafik, które pomagają firmom w walce o uwagę klienta.

Jak sztuczna inteligencja wpływa na rynek e-commerce?

W ostatnim roku internet “zachłysnął się” nowymi narzędziami Open AI, takimi jak DALL·E, oprogramowanie służące do generowania obrazów czy ChatGPT, model językowy zaprojektowany tak, aby podawać odpowiedzi nieodróżnialne od tych tworzonych przez człowieka. Nic więc dziwnego, że oczekując na premierę ChatGPT-4 sprzedawcy online i marketerzy z branży zacierali ręce. Bo skoro można „poprosić” AI o stworzenie chwytliwego opisu produktu i w ciągu kilku sekund otrzymać grafikę, która przykuje uwagę odbiorcy, to co, jeśli wykona ich kilkadziesiąt? Jaka to oszczędność czasu i kosztów. Zwłaszcza, że materiały wykreowane przez AI są nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale bywają także niemal nie do odróżnienia od tych stworzonych przez człowieka. Wystarczy przywołać krążące po mediach społecznościowych „zdjęcie” papieża Franciszka w białej, puchowej kurtce, które okazało się wierną grafiką, stworzoną przez najnowszą wersję programu Midourney.

“W branży e-commerce większość najnowocześniejszych firm już wcześniej doceniło zalety sztucznej inteligencji, np. korzystając z czatbotów, narzędzi umożliwiających dopasowanie produktów do odbiorcy czy wyszukiwania głosowego. Teraz, wraz z ChatGPT4 i nowymi wersjami programów do tworzenia grafik, wchodzimy na zupełnie inny poziom marketingu w e-handlu” – uważa Tomasz Cincio, prezes Droplo.

Jakie funkcje oferuje ChatGPT branży e-commerce?

Według analityków Gartnera, do 2027 roku jedna czwarta przedsiębiorstw będzie w dużym stopniu polegać na botach jako na podstawowej metodzie obsługi klienta. Prognozy te potwierdzają właściciele sklepów internetowych, z których aż 70% uważa, że AI w handlu elektronicznym pozwala im dostosować swoje strony internetowe do potrzeb klientów, co w rezultacie prowadzi do poprawy ich doświadczeń zakupowych.

Tymczasem jak podaje firma oferująca rozwiązania w chmurze Demand Sage, ChatGPT-4 przekroczył liczbę miliona użytkowników w ciągu pierwszego tygodnia od uruchomienia. Jakie atrybuty i funkcje oferuje menedżerom e-commerce i ich zespołom?

Jak wskazują specjaliści, jedną z zalet ChatGPT-4 jest to, że może być wykorzystywany do generowania spersonalizowanych rekomendacji produktów dla klientów na podstawie historii ich przeglądania i zakupów. Przykładowo, jeśli klient jest zainteresowany nabyciem określonego produktu i chce wiedzieć, czy jest on aktualnie w magazynie, to ChatGPT może podać odpowiedź, która zawiera informacje o jego dostępności i przewidywanej dacie dostawy. Co więcej, jeśli zakup był satysfakcjonujący, czatbot może też generować rekomendacje dotyczące podobnych towarów, którymi kupiec może być zainteresowany. Efektem jest większe zaangażowanie klientów i wzrost sprzedaży.

Kolejną korzyścią rozwiązań AI w handlu elektronicznym jest jej kreatywność. Jak podała firma zajmująca się tworzeniem treści Nectafy, nawet 52% twórców treści na blogach deklaruje, że coraz trudniej jest im zaangażować czytelników w ich artykuły. Tymczasem, podejmując decyzję zakupową często kierujemy się emocjami, a nie zdrowym rozsądkiem. Dlatego, jeśli np. sprzedawcom brakuje weny do stworzenia opisu produktu, który przyciągnie uwagę, wystarczy, że poproszą o to ChatGPT i dostarczą mu dobre dane wyjściowe, a dostaną wartościowy materiał, który będą mogli wykorzystać jako inspirację do stworzenia unikalnego tekstu.

“Jest to ważne zwłaszcza dla sprzedawców na marketplace’ach czy handlujących przez platformy B2B. Oferując dziesiątki czy setki produktów, potrzebują oni chwytliwych, oddziałujących na emocje treści i atrakcyjnych wizualnie, profesjonalnych obrazów, które wyróżnią e-sklep w tłumie. Dla przykładu, jeśli producent wprowadza na platformę sprzedażową markę modową, ChatGPT może błyskawicznie stworzyć opis, który nie tylko poda techniczne parametry produktu, lecz także podkreśli zalety oddziałujące na wyobraźnię i przez perswazyjny język opisze delikatność tkaniny na sylwetce, komfort noszenia czy najnowszy design prosto z domów mody” – wyjaśnia Tomasz Cincio.

Ekspert dodaje, że ma to znaczenie także dlatego, że, jak wynika z raportu firmy analitycznej Retail Dive, 40% konsumentów zwraca towar nabyty online z powodu jego wadliwego opisu. Jak się okazuje, również w przypadku zwrotu czy wymiany, ChatGPT może przyjść z odsieczą i zapewnić kupującym pozytywne doświadczenie. Jeśli np. klient zapyta o proces zwrotu produktu, to czatbot podpowie poszczególne kroki inicjowania zwrotu, poda informacje na temat formalności, które interesują użytkownika. Na dodatek potrafi dobrze zrozumieć kontekst rozmowy i podawać dokładne, naturalnie brzmiące odpowiedzi.

Cyfrowy doradca

Rozmowa z czatem na żywo może więc stać się ważnym sposobem komunikacji z klientem. Prosperujące e-sklepy często mają zawrót głowy z odpowiadaniem na potrzeby klientów, co czasami może być przytłaczające dla pracowników. Tymczasem wirtualny doradca wie, jak udzielać dokładnych i precyzyjnych odpowiedzi, a jednocześnie nie jest obciążony ludzkimi emocjami, ani negatywnymi reakcjami na stresujące sytuacje. Z kolei ludzie mogą w tym czasie zająć się zarządzaniem procesem obsługi klienta, a nie pojedynczymi rozmowami, które rodzą frustracje, a nawet marnotrawią czas pracy.

Czatbot potrafi również sprawdzać opinie i interakcje klientów – w tym logi czatu, e-maile i posty w mediach społecznościowych – aby uzyskać wgląd w preferencje klientów i pięty achillesowe obsługi. Może to pomóc sprzedawcom w zwiększeniu efektywności ich działań marketingowych i w rezultacie zwiększeniu sprzedaży poprzez dotarcie do właściwych klientów we właściwym czasie, uważają eksperci.

Wracając natomiast do tworzenia inspirujących treści, na uwagę zasługuje rola sztucznej inteligencji w prowadzeniu działań sprzedażowych lub marketingowych w mediach społecznościowych. Warto zwrócić na to uwagę choćby dlatego, że według kanału Smash Balloon, 43% konsumentów korzysta z social mediów w celu przeglądania oferty produktowej. I znów: jeśli firma wprowadza na rynek nowy produkt, to ChatGPT-4 może stworzyć post promocyjny, który podkreśli unikalne cechy i korzyści produktu, a generator obrazu zmodyfikuje go tak, aby wśród lawiny atrakcyjnych wizualnie, ścigających się o uwagę użytkownika materiałów, przyciągnąć właśnie do tej jednej strony.

“Można więc śmiało powiedzieć, że sztuczna inteligencja, wraz z jej rozwojem, znacznie poprawi pracę podmiotom z branży e-commerce. Zapewni bardziej efektywną i tańszą automatyzację oraz poprawi obsługę klienta, co przekłada się na wyższe dochody czy pozyskiwanie tzw. leadów. Dzięki skutecznym sposobom pozyskiwania informacji na temat wzorców zachowań kupujących oraz możliwości wykrywania ich aktywności ChatGPT usprawni proces komunikacji z nimi i dotrze do ich potrzeb w prawdziwie spersonalizowany sposób. A co z pracownikami? Będą mogli efektywniej i przyjemniej wykorzystywać czas” – podsumowuje Tomasz Cincio.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *