MENU
Advertisement

CFO z Europy powinni sięgnąć po nowe miary efektywności biznesowej

18 grudnia 2015Biznes, CIO

Niewielu dyrektorów ds. finansów z firm naszego regionu jest w stanie uzyskać dostęp do informacji niezbędnych do pomiaru oraz monitorowania nowych rodzajów kluczowych wskaźników efektywności – jak wartości niematerialne i prawne, doświadczenia klientów, czy postrzeganie marki. Tymczasem są to miary niezbędne do rzetelnej oceny kondycji organizacji w dzisiejszych czasach. To wnioski z badania organizacji CGMA.

finanse

Według autorów analizy sponsorowanej przez firmę Oracle dyrektorzy finansowi w regionie Europy, Środkowego Wschodu i Azji powinni zmienić sposób badania kondycji swoich przedsiębiorstw w sposób uwzględniający nowe rodzaje wskaźników KPI. Dotyczyć one mają przede wszystkim wartości niematerialnych i prawnych. Aspekty te mają nabierać dodatkowego znaczenia w kontekście zmian związanych z cyfrową transformacją biznesu oraz rozwoju nowoczesnych modeli prowadzenia działalności. Zdaniem przedstawicieli organizacji CGMA (Chartered Global Management Accountant) wartości niematerialne i prawne obecnie odpowiadają za 80% wartości spółek notowanych w indeksie S&P 500.

Oznacza to jednak m.in. konieczność rozszerzenia uprawnień specjalistów ds. finansowych w zakresie dostępu do informacji biznesowych. Z analiz wynika przykładowo, że do danych o nastrojach klientów ma dostęp jedynie 16% respondentów. Podobny odsetek osób odpowiedzialnych za analizę finansową dysponuje danymi dotyczącymi wartości i postrzegania marki, a także jej wpływu na działalność biznesową. Tylko trzech na dziesięciu CFO dysponuje wiedzą na temat jakości procesów biznesowych. Jedynie co dziesiąty uczestnik badania przyznał, że w jego dziale wprowadzone zostały zmiany mające na celu uwzględnienie nowych czynników wpływających na wartość przedsiębiorstwa i umożliwienie analizy niefinansowych miar postępów w realizacji strategicznych celów organizacji.

Tymczasem, jak przyznają ankietowani, głównymi czynnikami mającymi dziś kluczowe znaczenie dla wartości ich firm są kolejno: zadowolenie klienta (75 proc.), jakość procesów biznesowych (62 proc.) i relacje z klientami (62 proc). Z kolei, według autorów badania, dyrektorzy finansowi będą ogrywać coraz większą rolę w procesach budowania wartości biznesowej w oparciu o cyfrowe technologie. Powołując się na analizy IDC, eksperci podkreślają, że do 2018 roku co trzecia firma zaliczana dziś do grona 20 największych przedsiębiorstw w swojej branży będzie musiała sprostać istotnym wyzwaniom wynikającym ze zmieniających się realiów rynkowych. Do takich zmian zaliczane są m.in.: unikalne modele biznesowe, nowe produkty i usługi, nowe podmioty świadczące działalność konkurencyjną, a także – nowe struktury kosztów działalności. Badanie przeprowadzono na grupie 744 dyrektorów ds. finansów reprezentujących firmy z całego świata.

The following two tabs change content below.
Piotr Waszczuk

Piotr Waszczuk

Zastępca redaktora naczelnego ITwiz. O rynku nowych technologii pisze od 12 lat. Autor publikacji, wywiadów, artykułów oraz opracowań dotyczących trendów i wydarzeń rynku IT, a także systemów wspierających biznes oraz nowych technologii. Redaktor prowadzący Raporty ITwiz poświęcone technologii in-memory oraz rozwiązaniom cloud computing. Autor licznych relacji z konferencji branżowych, publikacji analitycznych, materiałów typu case study i tłumaczeń.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »

Zapisz się na nasz newsletter - otrzymasz 2 raporty

Ponad 50-cio stronicowe wydania w wersji PDF:

1. "Biznes In-memory"
2. "Cloud Computing:
      Aplikacje i Infrastruktura"

Wyślemy do Ciebie maksymalnie 4 wiadomości w miesiącu.

Dziękujemy

Na podany e-mail wysłaliśmy link z prośbą o weryfikację
adresu. Po kliknięciu w link otrzymasz dostęp do raportów.