MENU

WLAN jako usługa, czyli tniemy koszty

4 kwietnia 2016Branża, CIO

Idea WLAN-as-a-Service umożliwia firmom korzystanie z nowoczesnej sieci Wi-Fi bez ponoszenia znacznych nakładów kapitałowych, a jednocześnie zdejmuje z działów IT obowiązki związane z wdrożeniem i utrzymaniem infrastruktury bezprzewodowej.

mobile (5)

Na rynku jest wiele rozwiązań WLAN umożliwiających budową kompletnej, lokalnej infrastruktury sieci bezprzewodowej. Jednak dostępne produkty nie zawsze oferują funkcje potrzebne firmom w cenie, na którą mogą sobie one pozwolić. W ostatnich latach producenci urządzeń WLAN zaczęli jednak dostrzegać potrzebę ograniczenia kosztów i uproszczenia zarządzania sieciami bezprzewodowymi, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich funkcjonalności. Odpowiedzią jest przeniesienie do chmury funkcji zarządzania oraz kontrolerów WLAN. Dzięki czemu nie trzeba szukać kompromisu pomiędzy ceną, a funkcjonalnością.

Lokalne WiFi umieszczone w chmurze

W modelu WLAN as a service czy Wireless-as-a-Service (WaaS) kosztowna, lokalna infrastruktura sieci bezprzewodowej jest umieszczana w chmurze, a w lokalnym środowisku IT użytkownika pozostają tylko punkty dostępowe Wi-Fi (Access Points). W ten sposób obniża się koszty kapitałowe (Capex) związane z sieciami bezprzewodowymi, jak również ogromnie upraszcza wdrożenie i zarządzanie punktami dostępowymi, szczególnie tam, gdzie w grę wchodzi zarządzanie wieloma lokalizacjami. Oznacza to też łatwiejsze pozyskanie finansowania i przekonanie do modernizacji sieci osób odpowiedzialnych za zakupy.

Usługi WaaS są dostępne w abonamentowym modelu opłat, dzięki czemu ponoszone koszty zaliczają się do wydatków operacyjnych (Opex). Jednocześnie taki model jest bardziej przewidywalny, dając użytkownikom możliwość dokładnego prognozowania wydatków na WLAN. Użytkownik korzysta z najnowszych technologii sieciowych, a płaci tylko za faktyczne ich wykorzystanie. Taki model naliczania opłat jest alternatywą dla dotychczasowego modelu inwestycyjnego i pozwala na alokację wydatków na infrastrukturę zgodnie ze zmieniającymi się wymaganiami biznesowymi.

Płatności za faktyczne wykorzystanie

Według IDC, do 2020 r. 80% infrastruktury informatycznej będzie wynajmowane na zasadzie płacenia za faktyczne wykorzystanie. Poza tym firmy często stoją przed koniecznością wprowadzania zmian w wykorzystywanych rozwiązaniach sieciowych, więc potrzebują elastycznego sposobu dopasowania wydatków z tym związanych do aktualnych potrzeb. Dodatkową zaletą WaaS jest obniżenie bariery kosztowej. Firmy mogą łatwo, niedrogo i samodzielnie przeprowadzić pilotażowe wdrożenie.

banner-reklama-1024x670_1

Eksperci oceniają, że przeniesienie do chmury kontrolerów WLAN umożliwia obniżenie kosztów kapitałowych o 25-30%. Analogiczna operacja na serwerze zarządzającym siecią bezprzewodową daje kolejne 15% oszczędności. Co więcej, znacznie spadają również całkowite koszty posiadania (TCO), ponieważ w modelu chmurowym nie występują koszty wdrożenia, wsparcia technicznego i operacyjne. Samo wdrożenie zajmuje kilka godzin. Konfiguracja WLAN odbywa się z chmury, dzięki czemu wdrożenie przebiega tak szybko.

Możliwa jest również integracja infrastruktury WLAN z istniejącą siecią LAN, dzięki czemu od razu zadziałają telefony, Internet, zabezpieczenia komputerów, aplikacje, poczta korporacyjna i komputery. Przydaje się też możliwość konfigurowania tymczasowych sieci na potrzeby różnych wydarzeń czy scenariuszy przywracania po awarii. Warto też dodać, że klienci, nawet ci najmniejsi, mają dostęp do funkcji klasy korporacyjnej, włączając w to, np. roaming między punktami dostępowymi, wiele identyfikatorów SSID dla różnych grup użytkowników czy bezpieczny dostęp dla gości.

Zarządzanie za pośrednictwem przeglądarki

Zarządzanie WLAN odbywa się zdalnie. To istotna zaleta dla firm, które nie mają własnych połączeń SSL VPN pomiędzy wieloma lokalizacjami. Jeszcze prostsza droga to zlecenie zarządzanie siecią Wi-Fi na zewnątrz. Chmurowa usługa zarządzania Wi-Fi daje firmowym działom IT możliwość skoncentrowania się na zadaniach ważniejszych z punktu widzenia właściwej działalności biznesowej. Przykładowo, zespół IT może zająć się rozwijaniem czy utrzymywaniem systemów teleinformatycznych. Natomiast za prawidłowe działanie sieci odpowiada zewnętrzny podmiot.

Zarządzanie urządzeniami mobilnymi staje się łatwiejsze, a firmy muszą zareagować na gwałtowny wzrost liczby tych urządzeń, w tym na trend BYOD. Indywidualne uwierzytelnianie poszczególnych urządzeń ułatwia administratorom szybkie i bezpieczne nadawanie dostępu prywatnym urządzeniom pracowników, umożliwiając im korzystanie z zasobów korporacyjnych bez konieczności zmiany kluczy dostępu do sieci bezprzewodowej. Użytkownik otrzymuje też rozbudowane funkcje raportowania. Znajdujący się w chmurze serwer zarządzający daje dostęp do kompleksowych raportów i umożliwia analizowanie ruchu sieciowego, zachowań użytkowników czy stopnia wykorzystania zasobów sieciowych. Oprócz tego administrator IT otrzymuje alerty i powiadomienia wysyłane na urządzenia mobilne, jeśli wystąpi jakieś zdarzenie wymagające uwagi.

Dla kogo WLAN z chmury?

Im większa firma, tym bardziej powinna być zainteresowana korzystaniem z usług zarządzanych, ale eksperci wskazują, że również małe i średnie firmy mogą znacznie skorzystać na WaaS. Gwałtownie rosnąca liczba urządzeń mobilnych sprawia, że dla MSP posiadanie wydajnej sieci staje się priorytetowe. W 2017 r. komputery stacjonarne będą generować zaledwie 17% ruchu sieciowego w miejscach pracy. Pozostałe 83% przynależeć będzie do urządzeń mobilnych. Pracownicy już dzisiaj potrafią podłączyć do sieci nawet trzy różne urządzenia naraz. Smartfony, tablety, laptopy i uruchomione na nich aplikacje wykorzystujące multimedia to znaczne obciążenie dla firmowej infrastruktury WLAN.

Tomasz Podgórski, ekspert rozwiązań sieciowych, Orange i Integrated Solutions

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »