BranżaPraca

SoDA: przepisy regulujące pracę zdalną wymagają zmian

Według organizacji zrzeszającej polskie firm technologiczne wytwarzające oprogramowanienie, nie są one wystarczająco elastyczne i mogą utrudniać pracodawcom bieżące prowadzenie i rozwój biznesu. SoDA reprezentowała środowisko IT podczas tegorocznych prac nad projektem nowelizacji Kodeksu pracy.

SoDA: przepisy regulujące pracę zdalną wymagają zmian

Stworzenie projektu nowelizacji Kodeksu pracy, która miała wprowadzić właśnie regulację dotyczącą wykonywania pracy zdalnej, powierzono Ministerstwu Rodziny i Polityki Społecznej. SoDA zabrała głos w imieniu pracodawców IT na etapie konsultacji projektu i zgłosiła liczne sugestie zmian. 24 maja 2022 roku Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji, ale pomimo zaangażowania środowisk branżowych, nie został on jednak zaktualizowany w wystarczającym stopniu i w wielu aspektach nie odnosi się do realiów rynkowych znanych przedsiębiorcom – uważają przedstawiciele organizacji.

“Obecny kształt przepisów nie gwarantuje, że w 2023 roku przedsiębiorcy będą wiedzieć, na jakich zasadach zatrudniają pracowników” – wskazuje Jan Zborowski, Co-Founder SoftwareMill, wiceprezes SoDA.

Przygotowane przez SoDA propozycje obejmowały wiele obszarów związanych z pracą zdalną. Podkreślono przede wszystkim.:

  • konieczność rozstrzygnięcia przepisami, czy uzgodnienie miejsca świadczenia pracy zdalnej nie powoduje zmian miejsca wykonywania pracy określonej w umowie o pracę,
  • doprecyzowanie kwestii pracy zdalnej z zagranicy, kluczowe w kontekście opłacania składek ZUS, badań medycyny pracy, BHP oraz kontroli wykonywania obowiązków pracowniczych.

Niestety, te aspekty pracy zdalnej wciąż pozostają w sporej części pominięte w proponowanych przepisach.

Przyjęty projekt nowelizacji określono jako niedostosowany do realiów rynkowych, w których elastyczne warunki pracy stały się jednym z kluczowych kryteriów wyboru pracodawcy. Możliwość pracowania zdalnie oraz elastyczne godziny pracy stały się obecnie wręcz wymogiem dla potencjalnych pracowników – szczególnie tych z pokolenia Z, które wchodzi właśnie na rynek pracy i może zasilić zmagający się z luką kadrową sektor IT, wskazują przedstawiciele SoDA.

Przeczytaj również
Wdrażamy najnowsze technologie Microsoft Dynamics dla biznesu w ponad 30 krajach świata

“Poza kwestiami definicji oraz zakresu niektórych zjawisk związanych z pracą zdalną, należy spojrzeć na przyjęte przez Radę Ministrów przepisy także ze strony czysto pragmatycznej” – mówi Magda Skwarnik-Świątkowska, Payroll Team Leader w Monterail. “Wciąż nie dopuszczają one np. podpisywania umów na odległość, tj. na przykład za pomocą coraz bardziej powszechnego podpisu elektronicznego. Wynika to z obowiązujących przepisów dotyczących praw autorskich i konieczności dokumentacji w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Z kolei brak regulacji dotyczących rozliczania składek w ZUS pozostawia pracowników w sytuacji, w której teoretycznie powinni rozliczać się w kraju, w którym przebywają pracując zdalnie” – dodaje.

Niepełne uregulowanie praktycznych aspektów wykonywania pracy stanowi jeden z największych mankamentów obecnego projektu ustawy. Eksperci podkreślają, że wymóg odgórnego określenia miejsca i czasu wykonywania pracy to biurokratyczny przeżytek, który nie ma wyraźnego przełożenia na realia pracy i komunikację między pracodawcami a pracownikami.

Implementacja wspomnianych przepisów ma nastąpić trzy miesiące po podpisaniu jej przez Prezydenta RP. Tym samym dokładny termin ich wejścia w życie nie jest znany, natomiast często przywoływaną datą jest marzec 2023 roku.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.